Filmul semnat de Christopher Nolan, ,,Dunkirk” a ajuns in fruntea box office-ului romanesc in acest weekend, cu incasari de 655.474 lei, si un numar de 32.051 de spectatori. Inovatorul regizor/scenarist/producator si-a indreptat de aceasta data camera video catre un eveniment inspirat din viata reala, ale carui ecouri au rasunat pe tot parcursul vietii acestuia: miracolul de la Dunkirk.
“Dunkirk” este bazat pe evacuarea care, desi a avut loc in primele luni ale celui de-al Doilea Razboi Mondial, a avut un impact direct asupra rezultatului razboiului. Christopher Nolan afirma: “Ceea ce s-a intamplat la Dunkirk este una dintre cele mai minunate povesti din istoria umanitatii, o cursa contra timp impotriva mortii. A fost o situatie extraordinar de incordata; aceasta este realitatea. Obiectivul nostru in crearea acestui film a fost sa transpunem audienta in acea situatie tinand cont de istorie, dar si cu o anumita masura de intensitate si, desigur, si cu un simt al divertismentului. ”
Nume de cod: Dynamo
Povestea reala care a inspirat acest film de fictiune este remarcabila, fascinandu-l pe Nolan de multi ani. “Ca majoritatea britanicilor, am fost crescut cu povestea mitica a evacuarii de la Dunkirk si cu victoria care a fost insfacata din ghearele infrangerii,” relateaza acesta. “Este o parte majora a culturii noastre. Este in sangele nostru.”
Povestea a inceput la sfarsitul lunii mai 1940, atunci cand Corpul Expeditionar Britanic, impreuna cu trupele belgiene, franceze si canadiene au fost nevoite sa se retraga pana pe plajele din Dunkirk. Desi casa era la o distanta de doar 41 km, nu exista nicio cale usoara de a ajunge acolo. Plaja cu o adancime mica si cu o maree de 5 metri a impiedicat salvarea oamenilor de catre navele mari britanice. Dar exista speranta: au fost chemate ambarcatiuni mici si o flotila de “nave mici” care au pornit de pe coasta de sud a Angliei pentru a aduce oamenii acasa, operatiunea cu nume de cod Dynamo.
Consultantul in materie de istorie al filmului, Joshua Levine, autor al cartii Forgotten Voices of Dunkirk, evidentiaza faptul ca evacuarea din 1940 este mult mai mult decat o poveste britanica. “A fost un eveniment important care inca are o semnificatie internationala. Nimic din ceea ce se comemoreaza legat de cel de-al Doilea Razboi Mondial, in Marea Britanie, in Statele Unite si peste tot in lume, nu s-ar fi intamplat fara evacuarea din Dunkirk. Daca armata britanica ar fi fost ucisa sau capturata, cu siguranta Marea Britanie ar fi capitulat, iar noi am trai intr-o lume foarte diferita. Pentru mine, Dunkirk inseamna conservarea libertatii. Odata ce navele au fost pe drum, lumea a avut o sansa.”
Ce este spiritul Dunkirk?
De fapt, salvarea armatei in ciuda tuturor sanselor a dat nastere unui termen care a devenit parte permanenta din vocabularul cultural britanic: “spiritul Dunkirk.” Thomas il defineste ca fiind “Ceva despre care englezii se mandresc: acel fel de hotarare si determinare in fata greutatilor.”
Mark Rylance, care joaca rolul unuia dintre capitanii de pe ambarcatiunile de mici dimensiuni, este de acord: “Are un inteles profund pentru englezi. Eram in dezavantaj pe plaja, dar ne-am ridicat la inaltimea asteptarilor si am reusit sa ne ferim de fortele inamice in acele momente. Spiritul Dunkirk este in stransa legatura cu altruismul, perseverenta si rezistenta.”
Nolan si Emma Thomas, partenera de productie a lui Nolan au vizitat pentru prima data Dunkirk pe o barca cu vele a unui prieten, asemanatoare cu cele care au format “micile ambarcatiuni”, pe la mijlocul anilor ‘90. Excursia avea sa ofere o noua apreciere a acelui eveniment semnificativ despre care doar citisera. Incetiniti de mari zbuciumate si vreme neprielnica, traversarea Canalului Manecii a durat, in mod neasteptat, 19 ore. “A fost o traversare anevoioasa,” isi aminteste Nolan, “si asta in conditiile in care nu eram bombardati. Ceea ce m-a marcat a fost extraordinarul moment in care civilii au patruns cu micile ambarcatiuni in zona de razboi. Puteau vedea fumul si focul de la kilometri intregi, asadar vointa lor de a participa si spiritul lor civic sunt extraordinare.”
O poveste care se intampla pe uscat, in apa si in aer
Nolan continua, “in timp ce ma gandeam cum sa conturez povestea, mi-a venit ideea de a prezenta evenimente de pe uscat, din apa si din aer: din perspectiva oamenilor de pe plaja, a celor veniti in ajutor pe apa si a pilotilor care incercau sa ii protejeze din aer. Totodata m-am vazut nevoit sa utilizez o scara de masurare a timpului diferita pentru fiecare secventa a povestii pentru ca scenele de pe plaja se desfasoara pe parcursul unei saptamani, traversarea Canalului dureaza o zi, si actiunea din avioanele Spitfire nu implica mai mult de o ora. Fiecare dintre aceste fire narative, saptamana de pe uscat, ziua de pe mare si ora din aer, au avut caracteristici temporale diferite, asadar imbinarea lor din punct de vedere editorial a necesitat o atentie sporita. Impletirea acestor povesti ne conduce prin seria de evenimente intr-un mod foarte subiectiv si ne permite sa intelegem calatoria fiecarui personaj, totodata incercand sa sugereze in permanenta coexistenta mai multor calatorii nevazute. Intr-un eveniment de o asemenea magnitudine nu este posibila intelegerea profunda a experientelor individuale ale atator personaje intr-un singur film.”
In timpul cercetarii pentru scenariu, Nolan a citit mai multe carti si relatari. De asemenea s-a consultat in mod extensiv cu Levine, care, spune el, “a inteles foarte repede importanta echilibrului dintre divertisment si acuratetea relatarii evenimentelor istorice pe care am incercat sa o atingem. De asemenea, a organizat intalnirea noastra cu veteranii Operatiunii Dynamo. A fost o mare, mare onoare sa ii intalnim pe acei oameni, sa aflam despre experientele lor si sa descoperim ce a insemnat Dunkirk pentru ei.”
“Cu toate acestea,” consemneaza Thomas, “Chris a refuzat sa atribuie afirmatii acestor eroi vii si sa distorsioneze povestile din cauza timpului sau pentru efect dramatic, asa ca a decis sa relateze evenimentele prin intermediul personajelor fictive inspirate de acele elemente pe care le-a descoperit in timpul cercetarii lui.”
Dincolo de toate, Dunkirk este o poveste umana
Vazand evenimentele prin ochii doar ai catorva personaje a fost un element care l-a socat pe Branagh cand a citit scenariul. “Chris a reusit sa teasa o poveste umana care imbina toate acele momente din viata personala, integrandu-le in dimensiunea epica,” relateaza actorul. “Este genial, din punctul meu de vedere, un maestru al cinematografiei.”
Rylance adauga, “Nu imi imaginez ca altcineva ar fi putut sa realizeze o relatare atat de fidela si de esentiala a realitatii intr-un mod mai emotionant si mai palpitant. Cred ca ofera o extraordinara experienta cinematografica.”
Distribuit in al treilea film al lui Christopher Nolan, Tom Hardy este de acord. “In nenumarate randuri Christopher a reusit sa ridice stacheta. Este un adevarat profesionist care rastoarna cerul si pamantul si nu pierde nicio oportunitate. Este determinat si permanent in control, fara a fi insa inflexibil. Acesta este un lucru extrem de impresionant la un artist. Este generos, sensibil, amuzant si extrem de inteligent si am incredere in el, daca isi propune un lucru, il va face.”
“Este foarte important sa incercam sa lucram cu lucruri reale si oameni reali.
Principalul obiectiv al lui Nolan a fost sa transpuna audienta direct pe plaja, la bordul ambarcatiunii care traversa Canalul si in cabina frontala a avioanelor Spitfires. A fost primul care a folosit camere video IMAX pentru o productie ampla, pentru “Cavalerul Negru”, si a utilizat aceste camere IMAX pentru toate filmele lui ulterioare. Dar pentru “Dunkirk,” a dezvoltat tehnica folosirii unui format de mari dimensiuni, filmand intregul film cu o combinatie de IMAX si pelicula de 65mm, ceva ce si el confirma, “Nu am mai facut asta niciodata, dar ‘Dunkirk’ este o poveste ampla care necesita un spatiu de expunere imens.”
“Motivul pentru care am filmat pe o pelicula IMAX,” regizorul continua, “este ca imaginea are o calitate fara egal. Cand stai in sala de cinema, ecranul dispare si poti avea un simt tactil al imaginii. Este potrivit pentru panorame incredibile si actiune la o scara mare. De asemenea, am descoperit de-a lungul timpului ca folosirea acestuia pentru situatii intime creeaza un caracter imediat care este foarte captivant. Asadar, sentimentul nostru a fost ca daca am reusi sa gasim o cale prin care sa transformam practic, totul ar merita.”
O alta marca a filmelor lui Nolan este preferinta lui de a capta actiunea prin camera video si evitarea utilizarii efectelor digitale si tehnicii CGI pe cat de mult posibil. “Pentru mine,” explica el, “este foarte important sa incercam sa lucram cu lucruri reale si oameni reali. Efectul este unul foarte visceral si cuprinzator care te atrage in poveste.”
Ceea ce a adus nota de verosimilitudine a fost faptul ca producatorii, distributia si intreaga echipa au fost onorati de oportunitatea de a filma secvente din “Dunkirk” in aceeasi perioada a anului in care a avut loc miraculoasa evacuare si exact pe aceeasi plaja. Au fost unele probleme de logistica, ce au inclus vreme aspra, mari agitate si constructia unui mol ingust, lung de un kilometru, cu un pinten de lemn care se inalta din apele reci ale Canalului. Cu toate acestea, Thomas spune ca a fost cea mai buna alegere. “Plaja din Dunkirk este un loc unic,” afirma ea. “Am analizat si alte optiuni, dar a devenit clar faptul ca ar fi fost dificil de reprodus in alta parte peisajele de care aveam nevoie. Am fost norocosi ca am putut sa filmam chiar in locatia in care s-au petrecut evenimentele.”
Comentarii recente