Seth Stephens-Davidowitz este un economist si fost specialist in date la Google, care, de curand, a publicat cartea intitulata Everybody Lies – Ce ne poate spune internetul despre ceea ce suntem cu adevarat. In urma anlizarii unei cantitati uriase de date privind cautarile americanilor pe internet, Davidowitz a ajuns la niste concluzii care nu flateaza deloc specia umana: toata lumea minte!
Ne mintim prietenii, sotii, sotiile, doctorii, copiii si pe noi insine din teama de a nu ne crea o imagine proasta sau de a nu fi respinsi de societate. O analiza atenta a cautarilor indivizilor pe internet duce la aflarea celor mai intunecate secrete ale speciei noastre referitoare la dorintele ascunse, credintele si prejudecatile noastre.
Aceste concluzii au fost trase dupa ce, spune Davidowitz, si-a petrecut ultimii patru ani analizand o cantitate uriasa de date colectate de Google. Davidowitz a aflat informatii relevante despre sanatatea oamenilor, sexualitate, avort, religie, etc, ajungand astfel la concluzia ca ceea ce cautam noi pe Google sub anonimat reprezinta cea mai importanta baza de date despre psihicul uman din toate timpurile.
Vom vorbi si noi despre cateva dintre constatarile lui Seth Stephens-Davidowitz in randurile de mai jos:
Toata lumea minte
Oamenii mint in legatura cu cate bauturi au consumat in drum spre casa, scrie Seth Stephens-Davidowitz via The Guardian. Oamenii mint in legatura cu cat de des merg la sala, cu cat au dat pe perechea cea noua de pantofi, sau daca au citit cutare carte, continua acesta. Oamenii spun ca sunt bolnavi atunci cand de fapt nu sunt, ca vor suna atunci cand nu au de gand sa sune, ca te iubesc atunci cand de fapt nu simt asta, ca iubesc femeile cand de fapt sunt atrasi de barbati, etc, etc.
Analiza datelor studiate de Davidowitz l-a condus la aceasta concluzie, dupa ce a reiesit faptul ca oamenii mint in sondaje pentru a da bine, chiar daca sondajele se desfasoara sub anonimat. Este vorba de ceea ce psihologii numesc dezirabilitate sociala sau dorinta oamenilor de a se prezenta intr-o lumina pozitiva, negandu-si astfel caracteristicile negative.
Cat de mult mint oamenii in sondaje, chiar si sub protectia anonimatului, a fost demonstrat de un studiu din 1950, in care, cercetatorii au adunat date de la autoritatile din Denver referitoare la ce procent al populatiei orasului voteaza, doneaza organizatiilor de caritate sau poseda un abonament la biblioteca. Apoi au intervievat oamenii pentru a vedea in ce masura datele reale se potrivesc cu cele furnizate de cetateni. Rezultatul a fost socant. Datele oficiale nu se potriveau deloc cu cele furnizate de cetateni, pentru ca acestia au mintit.
S-a schimbat ceva in comportamentul oamenilor in decurs de 65 de ani? se intreaba Davidowitz. Raspunsul este cat se poate de ferm: NU! Oamenii mint in continuare in legatura cu ceea ce li se pare ca ii pune intr-o lumina proasta, insa mint cu atat mai putin cu cat mai impersonale sunt imprejurimile intervievarii. Sondajele realizate pe internet sunt mai apropiate de adevar totusi decat cele realizate fata in fata. Un om va recunoaste mai usor ca nu are o relatie intr-un sondaj pe internet decat intr-o interogare fata in fata. Insa nici sondajele de pe internet nu spun 100% adevarul.
Google sau cum putem afla ce gandesc oamenii cu adevarat?
Davidowitz a gasit solutia: Big data sau marile volume de date, pentru ca, spune el, anumite surse online ii fac pe oameni sa recunoasca lucruri pe care nu le-ar admite in alte imprejurari. Acestea servesc drept “digital truth serum/ ser de adevar digital”.
In asta consta deci puterea datelor furnizate de Google. In faptul ca oamenii ii marturisesc motorului de cautare lucruri pe care nu le-ar spune nimanui altcuiva. Google a aparut pentru ca oamenii sa poata invata lucruri despre lume, nu pentru ca cercetatorii sa invete lucruri despre oameni. Insa in final asta s-a intamplat. Urmele pe care le lasa oamenii pe Google sunt foarte relevante pentru ceea ce gandesc oamenii cu adevarat.
Adevarul despre sex
In ceea ce priveste sexul, americanii (si indivizii in general) mint. Iar asta se intampla pentru ca, intr-o cultura obsedata de sex e greu sa recunosti ca tu de fapt nu faci chiar atat de mult. Asadar, americanii raporteaza ca folosesc mai multe prezervative decat se vand anual in America, iar asta in conditiile in care din tot mai multe mariaje sexul lipseste cu desavarsire.
Plangerile femeilor cum ca iubitii lor nu fac sex cu ele sunt de doua ori mai frecvente decat ale barbatilor referitoare la femei. Asta nu inseamna neaparat ca barbatii refuza sexul mai frecvent decat femeile, ci poate insemna la fel de bine faptul ca barbatii se simt mai confortabil sa vorbeasca cu prietenii lor despre acest subiect, in timp ce femeile prefera sa se “confeseze” internetului.
Datele furnizate de Google mai sugereaza si motive pentru care oamenii pot refuza sa faca sex, precum frica barbatilor in legatura cu cat de bine dotati sunt. Barbatii cauta mai multe informatii pe Google despre penisul lor decat despre oricare alt organ al corpului: plamani, ficat, pancreas, rinichi etc. Principala cautare a barbatilor pe Google in legatura cu modul cum se schimba corpul lor odata cu imbatranirea este daca penisul lor se va micsora.
Interesul exagerat al barbatilor in legatura cu organul lor sexual este demonstrat de cautarile femeilor referitoare la penisul partenerilor lor. Unei cautari a unei femei despre penis ii corespund 170 ale barbatilor. Paradoxal, 40% dintre plangerile femeilor cu referire la penisul barbatilor lor este ca acesta este prea mare. Durerea completeaza cel mai adesea cautarile pe Google referitoare la probleme aparute in timpul sexului.
A doua cea mai adresata intrebare de catre barbati pe Google este ce pot face pentru ca actul sexual sa dureze mai mult. Paradoxal, femeile se intreaba ce sa faca pentru ca actul sa se termine mai repede sau de ce partenerii lor nu termina deloc, neavand orgasm.
Cand vine vorba de aspectul fizic, analiza datelor furnizate de Google AdWords, care ofera informatii despre site-urile pe care le acceseaza oamenii, arata ca 42% dintre barbati sunt interesati de frumusete si fitness, 33% sunt interesati de scaderea in greutate, si 39% sunt interesati de operatii estetice. In ceea ce priveste intrebarile de genul “cum sa” referitoare la sani, 20% dintre acestea sunt adresate de barbati care vor sa scape de sani.
O alta intrebare care ii framanta de mult timp pe americani este: cati barbati americani sunt gay? Alfred Kinsey a estimat la un moment dat ca 10% dintre barbatii americani sunt gay, insa psihologii cred ca acest procent nu mai e actual.
Sondajele arata ca 2% – 3% dintre barbatii americani sunt gay, insa se stie ca oamenii mint in general cel mai adesea in legatura cu orientarea lor sexuala. Tot sondajele ne arata ca in statele mai tolerante cu homosexualii, mai multi barbati isi recunosc adevarata orientare sexuala, in timp ce in statele mai putin tolerante, acestia sunt mai putini. De pe Facebook, reteaua sociala care permite exprimarea orientarii sexuale, aflam ca 2,5 % dintre barbatii americani sunt interesati de barbati, ceea ce corespunde cu sondajele.
Pe de alta parte, datele Google despre cautarile pornografice in America arata ca cca. 5% dintre acestea vizeaza filmulete porno intre homosexuali. Bazandu-se pe mai multe surse care furnizeaza aceeasi cifra, 5%, Davidowitz trage concluzia ca acest procent ar putea reprezenta cifra reala a americanilor homosexuali, insa ia in considerare si numerosii gay care nu isi declara orientarea sexuala, bisexualii sau barbatii gay care sunt casatoriti cu femei.
Adevarul despre fete si baieti
Lumea este plina de prejudecati in ceea ce priveste baietii si fetele si asta ne-o demonstreaza frecventa anumitor cautari pe Google ale parintilor.
Una dintre cele mai frecvente cautari ale parintilor pe Google cere raspuns la intrebarea: Este copilul meu supradotat? Insa aceasta curiozitate nu este legata in mod egal de fete si de baieti. Astfel, exista de doua ori si jumatate mai multe cautari pe aceasta tema cu referire la baieti decat la fete. Aceeasi prejudecata este dezvaluita si de cautarile ce au ca tema “Copilul meu este un geniu”?
Iar asta se intampla in conditiile in care fetitele evolueaza la varste fragede mult mai mult decat baietii. In ciuda faptului ca in scolilele americane fetele au cu 9% mai multe sanse sa fie incluse in forme de invatamant adresate copiilor supradotati, parintii tind in continuare sa creada ca baietii sunt mult mai inzestrati decat fetele.
Asadar, daca principala preocupare a parintilor legata de baieti este inteligenta, in privinta fetelor se pare ca primeaza aspectul fizic. Parintii cauta pe Google “este fiica mea supraponderala?” cu o frecventa dubla fata de “este fiul meu supraponderal?”, fiind totodata de doua ori mai interesati cum sa isi ajute fiica sa slabeasca in detrimentul fiilor.
Cum era de asteptat, aceste prejudecati nu au nimic de-a face cu realitatea. Datele arata ca 28% dintre fete sunt supraponderale, in timp ce procentul baietilor supraponderali ajunge la 35. De asemenea parintii se intreaba de o data si jumatate mai multe ori daca fetele lor sunt frumoase, decat daca baietii lor sunt chipesi.
Adevarul despre ura si prejudecati
Prejudecatile sunt alte lucruri in legatura cu care oamenii mint de frica sa nu fie judecati. Oamenilor le e frica de impresia pe care o vor lasa daca vor admite ca judeca indivizii pe baza etniei, a orientarii sexuale sau a religiei. Dar americanii fac asta. Multe cautari pe Google contin frazele: “De ce sunt rai evreii?” sau “De ce negrii sunt nepoliticosi”. Americanii sunt plini de prejudecati cand vine vorba despre afroamericani, lucru dovedit de teste efectuate special in acest scop. S-a demonstrat ca americanilor le trebuie cateva milisecunde in plus pentru a asocia un afroamerican cu o caracteristica pozitiva, in timp ce caracteristicile negative cu privire la acestia le vin in minte aproape instantaneu.
Potrivit cautarilor de pe Google, americanii considera ca evreii, musulmanii si homosexualii sunt “rai”, atribut care nu e valabil si pentru negri, crestini, mexicani sau asiatici. Musulmanii sunt in schimb singurii “teroristi”.
Internetul ne ofera date minut cu minut despre pornirile pline de furie ale oamenilor. Asa cum s-a intamplat in cazul atacului in masa din San Bernardino, California din 2 decembrie 2015. Atunci Rizwan Farook si Tashfeen Malik au impuscat 14 oameni aflati la o intalnire. Dupa ce oamenii au aflat din presa de atac, americanii au cautat pe Google expresia “ucideti musulmanii” cu aceeasi frecventa cu care au cautat retete de martini sau tratamente pentru migrene.
La patru zile dupa atac, Presedintele Obama a tinut un discurs in care a dorit sa calmeze ura americanilor fata de musulmani, indemnandu-i la toleranta. Presa a laudat discursul lui Obama despre islamofobie de atunci, considerandu-l dur dar calmant. Insa datele furnizate de internet au aratat contrariul, si anume ca, in loc sa-i calmeze, Obama i-a inflamat si mai mult pe americani.
Asta pentru ca, de cate ori a incercat sa ii convinga pe oameni sa ii respecte mai mult pe musulmani, nu a facut altceva decat sa ii infurie si mai mult. Datele Google au aratat ca a existat totusi un paragraf in discursul lui Obama care si-a atins scopul. Si anume: “Americanii musulmani sunt prietenii nostri, vecinii nostri, colegii nostri de munca, eroii nostri sportivi, si da, barbatii si femeile noastre in uniforma, gata sa moara pentru apararea tarii noastre”.
Dupa acest discurs, pentru prima oara in decurs de un an, cel mai cautat cuvant alaturi de musulman nu a mai fost terorist, extremist sau refugiat ci atlet sau soldat. Si atlet a ramas cel mai des asociat cuvant cautarilor referitoare la musulmani timp de o zi. Datele online ne arata ca, furia oamenilor poate creste atunci cand li se vorbeste. Insa facand apel la curiozitatea lor nativa, oferindu-le noi informatii si oferindu-le perspective noi, le poti distrage atentia de la furie, orientandu-i spre noi directii mai pozitive.
La doua luni dupa acest discurs, probabil ca stuff-ul lui Obama a consultat documentatia referitoare la ce a functionat si ce nu, in primul discurs despre islamofobie, presedintele american tinand un nou discurs pe aceasta tema intr-o moschee. De aceasta data, fostul presedinte american a vorbit mai putin despre toleranta, provocand mai mult curiozitatea oamenilor si schimbandu-le perceptia despre musulmanii americani.
El le-a vorbit atunci oamenilor despre faptul ca multi sclavi din Africa sunt musulmani, despre faptul ca Thomas Jefferson si John Adams au avut copii ale Coranului, ca un musulman american a proiectat zgarie-nori in Chicago. Obama a vorbit din nou despre atletii musulmani si membri ai armatei musulmani, dar si despre doctori, profesori, ofiteri de politie si pompieri musulmani. Iar analizele asupra cautarilor pe Google de dupa discurs au aratat ca al doilea s-a bucurat de mult mai mult succes, cautarile care manifestau ura si razbunare fata de musulmani scazand simtitor in urmatoarele ore.
Vedem atfel cum, datele privind cautarile noastre de pe Google si alte surse de adevar de pe internet ne ofera o imagine fara precedent asupra celor mai intunecate colturi ale psihicului uman. Desi aceste adevaruri pot fi greu de acceptat, ele ne ofera totodata solutii. Solutii pentru a combate acest intuneric in care se pierde de multe ori mintea noastra. Colectarea acestor date despre problemele oamenilor, reprezinta pana la urma… un prim pas spre rezolvarea lor.
Comentarii recente