Norman Manea, Gabriela Adameșteanu, Mircea Cărtărescu și Florin Lăzărescu sunt protagoniștii celui mai recent documentar semnat de Alexandru Solomon. „România: patru patrii” are premiera bucureșteană luni, 15 februarie, ora 19:30 la Cinema Elvira Popescu, în prezența echipei. Intrarea la eveniment va fi liberă în limita locurilor disponibile.
Patru scriitori din patru generații diferite; doar o singură țară. Filmul descrie experiențele lor de viață și desenează astfel un cvadruplu portret al României: tânără în raport cu alte țări, dezamăgită de imaginea sa peste hotare, deprimată sau exaltată de istoria sa recentă, mereu iritată de poziția ei periferică în Europa. Și totuși plină de umor.
Pentru Norman Manea, România înseamnă și experiența exilului : deportat în Transnistria la 5 ani, s-a strămutat la New York la vârsta de 50 de ani. Și-a luat însă cu el limba română – „cum își duce melcul cochilia”. După 13 ani de gazetărie politică și acțiune civică, Gabriela Adameșteanu s-a întors la literatură și continuă să descrie „diminețile pierdute” ale României. Pentru Mircea Cărtărescu „să fii român înseamnă să fii păstor al ruinelor”. Cel mai tânăr dintre cei patru, Florin Lăzărescu, se împarte între organizarea unui festival literar, fotografie și scris. În urmă cu douăzeci de ani un prieten i-a prezis că „România va fi o țară civilizată când vei vedea pe stradă mașini decapotabile. Cu toate acestea – observă Lăzărescu – decapotabilele au apărut, dar civilizația se lasă așteptată˝.
Patru geografii subiective se suprapun și alcătuiesc o hartă complexă și surprinzătoare a unei țări care încă își mai caută locul în lume.
„România: patru patrii“ face parte din colecția de filme „Europa scriitorilor” produsă de prestigiosul canal Arte. Cele 16 documentare interoghează scriitori din tot atâtea țări și vorbesc astfel despre criza europeană, despre literatură și despre identități naționale. Țările portretizate sunt Belgia, Portugalia, Islanda, Austria, Marea Britanie, Suedia, Irlanda, Turcia, Germania, Grecia, Italia, Danemarca, Ungaria, Spania, Franța și România.
Alexandru Solomon a lucrat mai întâi ca operator, apoi ca director de imagine, iar din 1993 semnează regia de documentare. S-a impus în cinematografia românească prin trei documentare de referință: „Marele jaf comunist” (2004) despre reconstituirea celebrei tentative de jaf a Băncii Naționale a României din 1959, „Cold Waves – Război pe calea undelor” (2007) – povestea postului de radio Europa Liberă și „Kapitalism – rețeta noastră secretă” (2010) care descrie drumul de la un comunism cu fața urâtă la o democrație originală de piață. Din 2006, Solomon este directorul Festivalului de Film Documentar One World România.
Comentarii recente