Cand vine vorba de modul in care se joaca micutii lor, parintii au de multe ori asteptari nerealiste. La varste fragede, jocul copiilor intruchipeaza forme pe care noi parintii nu le percepem ca fiind joaca ci mai degraba izolare sau lipsa de interes pentru joc. Cele sase tipuri de joc identificate de sociologul Mildred Parten Newhall la copii, de la stadiul de bebelus si pana la varsta prescolara, te vor ajuta astfel sa intelegi mai bine comportamentul copilului tau si sa nu iti mai faci griji ca nu vrea sa “socializeze”:
Cele sase tipuri de joc identificate de Mildred Parten Newhall sunt:
Jocul liber
Iti mai aduci aminte vremea cand micutul tau era foarte fericit sa stea linistit intr-un colt si sa se joace cu degetele de la picioare? Acesta este un mod de joaca specific copiilor cu varste cuprinse intre 0 si 2 ani. In aceste momente, copilul analizeaza si observa lumea din jur, pregatindu-l pentru tipurile de joaca mult mai active de mai tarziu. Asadar, ai putea economisi banii multi pe care ii dai pe jucariile specifice acestei varste, lasand copilul sa descopere lumea reala cu mijloacele proprii.
Jocul solitar
Cand copilul tau se joaca total absorbit de jumatatea de metru in care isi desfasoara activitatea, trebuie sa stii ca a intrat in perioada jocului solitar sau independent. Acest stadiu apare de obicei in jurul varstei de 2-3 ani si consta in cateva minute petrecute de copil in compania unei carti sau a unei jucarii de plus. Jocul independent il invata pe copil cu sa se distreze de unul singur si cum sa fie autosuficient.
Jocul spectator
Ti s-a intamplat vreodata sa vezi cum copilul tau priveste absorbit cum se joaca alti copii fara a se amesteca insa deloc in joc? Acest tip de joc este denumit jocul spectator si apare de obicei simultan cu jocul solitar. Acesta este un pas vital al copilului spre jocul participativ. Mai intai invata regulile si apoi intra in joc. Acest stadiu are de obicei loc intre doi ani si jumatate si trei ani si jumatate.
Jocul paralel
Apare intre doi ani si jumatate si trei ani si jumatate si consta in faptul ca micutii se joaca unii langa altii cu aceleasi jucarii dar fara a interactiona. Asta nu inseamna ca sunt inamici dar nici ca nu vor aparea certuri de tipul “e jucaria mea” urmate de mici crize de tantrum. Copiii invata in acest stadiu sa isi astepte randul, sa fie atenti la ceilalti si sa mimeze comportamentul altora, lucru ce se poate dovedi a fi foarte amuzant.
Jocul asociativ
Apare intre trei si patru ani si seamana foarte mult cu jocul paralel. Insa apare in plus interactiunea intre copii, fara ca acestia sa se coordoneze. Jocul asociativ este cel in care, de exemplu, doi copii construiesc un oras Lego, insa fiecare lucreaza la constructia lui. In acest stadiu se formeaza abilitati de comunicare si de lucru in echipa.
Jocul cooperativ
Copiii sunt pregatiti sa se joace impreuna de obicei in jurul varstei de patru, cinci ani. La aceasta varsta jocul in echipa sau performanta de grup e mult mai interesanta decat cea individuala. Acum copiii sunt pregatiti sa aplice ceea ce au invatat in stadiile anterioare: sa socializeze, sa comunice, sa rezolve probleme si sa interactioneze. Copiii au devenit intre timp (aproape) niste mini-adulti…
Comentarii recente