Pe 8, 9 si 10 aprilie, la 100 de ani de la scufundarea Titanicului, National Geographic prezinta o serie de trei documentare care trateaza subiectul care a fascinat si inca fascineaza generatii si generatii de oameni. Iata mai jos titlurile celor trei documentare si orele la care vor fi difuzate:
TITANIC : CONCLUZIA, CU JAMES CAMERON (premieră) – duminica, 8 aprilie, ora 20.00
BOB BALLARD: INAPOI PE TITANIC (premieră) – luni, 9 aprilie, ora 20.00
TITANIC: CAZUL SE INCHIDE (premieră) – marti, 10 aprilie, ora 20.00
In asteptarea celor trei documentare, va prezentam cateva curiozitati legate de acest subiect:
CONSTRUCȚIA TITANICULUI:
Titanicul avea trei elice, un tonaj brut de 46.328, 54 tone și măsura în lungime aproape 269 de metri.
Acum 100 de ani, docul uscat din Belfast era cel mai mare din lume. Aici, în atelierul naval numărul 401, a fost construit Titanicul piesă cu piesă.
Proiectanții Alexander Carlisle și Thomas Andrews au cerut ca Titanicul să fie echipat cu 64 de bărci de salvare, dar compania de construcții navale și White Star Line au insistat să nu existe mai mult de 20, cu patru peste limita legală.
Primele patru compartimente etanșe ale Titanicului ar fi putut fi inundate simultan, iar nava ar fi rămas pe linia de plutire.
GUARANTEE GROUP
Guarantee Group a fost o echipă de specialiști și ucenici a căror sarcină a fost să se asigure că voiajul Titanicului decurge fără probleme.
Grupul era condus de Thomas Andrews și era compus din alți opt membri aleși.
Thomas Andrews a fost văzut ultima oară în salonul pentru fumat din clasa întâi, stând în picioare lângă un tablou mare și privind în depărtare.
Roderick Chisholm a proiectat bărcile de salvare de pe Titanic.
Niciun membru al grupului nu a supraviețuit și niciun cadavru nu a fost identificat ca aparținând vreunuia dintre membrii grupului Guarantee.
Thomas Andrews
Thomas Andrews s-a născut în 1873 și-a început ucenicia la Harland & Wolff la vârsta de 16 ani. Lucra în șantierul naval pe timpul zilei, iar seara, urma cursuri de mecanică și arhitectură navală. Până în 1907, trecuse prin toate rangurile și devenise directorul departamentului de proiectare. Era un tânăr bărbat, puțin trecut de 30 de ani, cu foarte multe relații. Unchiul său a fost Lordul Pirrie, președintele companiei Harland and Wolff. Andrews a fost mai întâi ucenic, apoi a avansat în diverse departamente și a căpătat pasiune pentru întreaga industrie a construcțiilor navale. Curând s-a dovedit un tânăr cu mult potențial, iar unchiul său l-a numit director al departamentului de proiectare a noilor pacheboturi. Deși poate părea un act de nepotism, în cazul lui Andrews a fost vorba de adevărate calități pentru acea funcție. Toți îl îndrăgeau pe Thomas Andrews, căruia îi spuneau Tommy. Era un bărbat foarte sociabil. Se plimba prin șantier, discuta cu muncitorii, pe care îi asculta cu adevărat, încercând să-i și ajute. Andrews s-a aflat în fruntea unei industrii cu o competiție acerbă pentru construirea de pacheboturi din ce în ce mai mari și mai bune, dictată de cererea crescândă pentru călătorii transatlantice.
DESTINUL TITANICULUI
Exploratorul-rezident National Geographic Robert Ballard a descoperit Titanicul acum 27 de ani, în 1985. Potrivit legilor maritime, Ballard și echipa sa ar fi putut revendica Titanicul ca proprietate personală prin îndepărtarea unui singur artefact, dar Ballard a ales să nu deranjeze epava.
La doi ani după ce Ballard a descoperit Titanicul, RMS Titanic Inc., o companie pentru profit, a efectuat primele din multele operațiuni de salvare.
Nu există acorduri internaționale în vigoare care să protejeze Titanicul de acțiunile recuperatorilor de bunuri sau ale grupurilor de turiști prea entuziasmați.
”Cuibul de cioară” al Titanicului a fost lovit, se presupune, de un submarin turistic, distrugîndu-se astfel o importantă piesă istorică.
Un tratat internațional și legislația Statelor Unite se află acum în dezbatere pentru a promulga măsuri de protecție a Titanicului începând din 2012.
Dovezile prezentate unei curți federale sugerează că o expediție autorizată la Titanic a avut loc în 2002. Experții sunt îngrijorați că și alte grupuri iresponsabile ar putea avea planuri de vizitare în 2012.
Comentarii recente