Pare un vis frumos pentru noi cei care stam blocati in trafic minute in sir, indiferent de ora, si indiferent de ziua saptamanii in care ne aflam, nu-i asa? Ei bine, acest vis frumos il traiesc locuitorii capitalei Danemarcei, intrucat, pe strazile din Copenhaga circula momentan mai multe biciclete decat masini.
Asta inseamna un obiectiv atins de municipalitatea din Copenhaga care si-a propus in urma cu aproape 50 de ani sa transforme orasul intr-unul in care deplasarea sa se faca preponderent cu biciclete si nu cu masini. Prin urmare, in anul 1970 primaria a implementat un sistem manual de monitorizare a traficului, iar cifrele aratau cam asa la vremea respectiva: 351.133 masini si100.071 biciclete.
Eforturile constante de transformare a orasului intr-unul preponderent pentru ciclisti, au dat roade, iar in ultimii 20 de ani, traficul de biciclete a crescut cu 68%. Potrivit The Guardian din anul 2005, peste un miliard de coroane daneze (115 milioane de lire sterline) au fost investite in infrastructura pentru biciclete, biciclete noi si poduri pentru pietoni.
Potrivit lui Morten Kabell, actualul primar al afacerilor tehnice și de mediu, citat de The Guardian, obiectivul primariei este ca pana in anul 2025, 50% din naveta sa fie facuta cu bicicleta. Obiectivul nu este deloc nerealist din moment ce, in momentul de fata, 41% din naveta se face pe biciclete. Singura amenintare pentru atingerea acestui obiectiv ar fi, potrivit lui Morten Kabell, extensia metroului care se va inaugura in 2019 si care va duce la scaderea numarului de persoane care vor face naveta “by bike”. Insa acest lucru nu deranjeaza atat de tare municipalitatea din moment ce: “pentru mine este important sa avem un sistem de transport verde. Atat timp cat este lipsit de noxe si atenueaza congestionarea traficului si poluarea, nu am nimic impotriva”, a mai declarat Morten Kabell.
In ultimul an, traficul de biciclete a crescut cu 15% iar traficul de masini a scazut cu 1% , in conditiile in care populatia Copenhagai este in continua crestere. Si pentru ca eficienta sa fie maxima, municipalitatea cere opinia cetatenilor. Luna trecuta, locuitorii din Copenhaga au fost invitati sa identifice zonele din oras in care pistele de biciclete lipsesc, sunt prea inguste sau sunt puternic congestionate. In numai 12 zile, mai mult de 10.000 de cetateni si-au exprimat opiniile pe o harta online. Printre sugestii au fost si comentarii total surprinzatoare, precum cea ca Nørrebrogade, una dintre cele mai largi si aglomerate piste de biciclete din lume este “prea ingusta”.
Se pare ca in ultimii ani, Tarile de Jos sunt fruntase la capitolul trafic verde, olandezii fiind si ei foarte aproape de punctul in care traficul de biciclete va depasi traficul rutier. In Amsterdam 48% dintre calatoriile in centrul orasului se fac pe biciclete, in timp ce in Groningen 61% din totalul calatoriilor se fac pe bicicleta.
Potrivit autoritatilor orasului, urmatorul pas pe care il vor face acum este sa ofere alternative bune pentru masini prin extinderea metroului si imbunatatirea infrastructurii pentru biciclete. Mentalitatea loe este ca nu poti sa le interzici oamenilor sa se deplaseze cu masinile si sa-i lasi sa se descurce. Copenhaga le ofera mai intai cetatenilor sai optiuni, pentru ca mai apoi sa ia incet, incet, din spatiul destinat masinilor si sa il ofere biciclistilor…
Comentarii recente