Cum au reusit egiptenii sa transporte peste 170 000 de tone de piatra si sa construiasca Marea Piramida de la Giza cu mijloacele precare pe care le aveau la dispozitie? Aceasta este una dintre marile mistere ale omenirii la care se cauta raspuns de mai bine de 4 000 de ani.
Insa acum, datorita unor descoperiri facute recent, arheologii cred ca au lamurit o data pentru totodeauna marele mister. Dupa toate aparentele, egiptenii ar fi folosit niste barci construite special pentru a transporta marile bucati de piatra folosite ca materie prima.
Arheologii stiau deja ca unele pietre au fost aduse de la aproximativ 12 km de Giza, dintr-un loc numit Tura, in timp ce granitul a fost adus de la o departare si mai mare, de la cca. 800 de kilometri departare. Insa modalitata prin care aceste pietre au fost transportate pe distante atat de mari a starnit controverse intre savanti dintotdeauna.
O noua descoperire facuta de arheologii de la Giza s-ar putea insa sa faca lumina in aceasta privinta o data pentru totdeauna. Acestia au scos la iveala un papirus, ramasitele unei ambarcatiuni si o retea de cai navigabile. Toate aceste descoperiri, puse cap la cap, ar putea sa elucideze misterul modului cum a fost construita una dintre cele mai vechi minuni ale lumii.
De descifrarea papirusului s-a ocupat Pierre Tale, un savant care s-a dedicat timp de patru ani misteriosului document. Acesta a declarat pentru postul britanic de televiziune Channel 4, in cadrul documentarului intitulat Egypt’s Great Pyramid: The New Evidence ca, dupa toate aparentele, papirusul ar fi fost redactat de unul dintre supraveghetorii lucrarilor de la Marea Piramida. Pierre Tale a mai spus ca papirusul in discutie ar fi cel mai vechi descoperit vreodata pe Terra.
Autorul papirusului s-ar fi numit Merer si ar fi raspuns de 40 de marinari de elita. Noile descoperiri ar mai fi indicat faptul ca mii de muncitori pregatiti special in acest scop, au folosit ambarcatiuni pentru a naviga pe canalele construite de-a lungul Nilului in scopul aducerii la santier a enormelor bucati de piatra de var. Barcile erau legate intre ele cu franghii groase rasucite, unele dintre ele fiind atat de solide incat au supravietuit patru milenii, fiind gasite de arheologi in stare destul de buna.
Dupa ce transportau marile bucati de roca, muncitorii le aduceau intr-un mic port aflat la cativa metri de baza piramidei. In total, peste 2,3 milioane de blocuri de piatra au fost transportate in acest mod in cele doua decenii cat a durat constructia piramidelor.
Arheologul american Mark Lehner, care a lucrat timp de 30 de ani in Egipt in cautarea de noi indicii care sa dezlege misterele piramidelor, a spus ca s-a descoperit principalul canal pe care au fost aduse cele mai multe blocuri de piatra, de la cariera, la baza Platoului Giza.
Intregul documentar difuzat in premiera duminica pe Channel 4, poate fi urmarit aici:
Sursa video: YouTube
Comentarii recente