In editia din 2 martie a emisiunii “CineTePrinde” difuzata de Pro Cinema de la ora 22:00, Cristian Tudor Popescu le va face cinefililor “o oferta pe care nu o pot refuza”, ca sa parafrazam celebra replica a lui Don Vito Corleone. “Nasul” – capodopera cinematografica regizata de Francis Ford Coppola, votat unul dintre cele mai importante filme din toate vremurile, productia care a sedus criticii, dar care a fost ani buni filmul cu cele mai mari incasari de la Hollywood, castigator a trei premii Oscar si nominalizat la inca opt categorii – “Nasul” este, intr-adevar, o oferta pe care nimeni nu o poate refuza.
Insa “nasterea” sa a fost una dificila, dupa cum isi aminteste Coppola: “Nasul a fost initial un film foarte neapreciat. Casa de productie nu era multumita de actori, nu le-a placut cum am filmat si in permanenta eram in pericol sa ma dea afara. A fost o experienta de cosmar. Aveam doi copii mici si al treilea s-a nascut chiar atunci, traiam intr-un apartament minuscul si eram realmente ingrozit ca s-ar putea sa nu le placa filmul”, isi aminteste Coppola.
Iar aceasta nu a fost singura problema, pentru ca Joe Colombo si asociatia sa de lupta pentru drepturile italo-americanilor, organizatie banuita de legaturi stranse cu Mafia, a declansat o campanie pentru a opri productia filmului. Producatorul executiv al “Nasului”, Robert Evans, isi aminteste in autobiografia sa, ca a fost sunat acasa, amenintat el si familia sa. Casa de productie Paramount a primit de asemenea scrisori de amenintare, inclusiv de la politicieni, care acuzau faptul ca filmul este antiitalian.
Producatorul Albert S. Ruddy s-a intalnit cu Joe Colombo, care i-a cerut ca termenii “Mafia” si “Cosa Nostra” sa nu fie folositi in film. In aceasta situatie, producatorul le-a dat dreptul de a vedea scenariul si a-l modifica si a fost de acord sa angajeze membri ai Mafiei pentru a-l consilia. Scrisorile de amenintare au incetat, insa patronul Paramount a citit despre aceste intelegeri in New York Times, s-a suparat si l-a dat afara pe Ruddy. A fost insa convins ca producatorul a actionat in singurul mod posibil si l-a reangajat.
Desi producatorii s-au gandit la mai multe nume de actori pentru rolul lui Don Vito Corleone, Coppola a avut doar doua variante – Laurence Olivier si Marlon Brando. Insa Olivier era foarte bolnav la acea data, asa ca Brando a ramas singura optiune.
Marlon Brando a castigat Oscarul pentru cel mai bun actor in rol principal, insa atat el cat si Pacino au boicotat acea editie a premiilor Academiei Americane de Film. Brando nu s-a prezentat sa-si ridice premiul si a trimis un activist pentru drepturile indienilor imbracat in apas sa-i anunte protestul: actorul era nemultumit de modul in care erau prezentati indienii in filme. Si Al Pacino s-a suparat pe membrii Academiei Americane de Film pentru ca a fost nominalizat la Oscar pentru cel mai bun actor in rol secundar. Actorul considera ca apare in mai multe cadre decat Brando, deci el ar fi trebuit sa primeasca o nominalizare pentru cel mai bun actor in rol principal.
Comentarii recente