Astazi, 1 februarie, în Sala de Festivități a Colegiului Național Gheorghe Lazăr din Bucuresti s-a lansat primul manual de nutriție, avizat de Ministerul Educației, Cercetarii, Tineretului și Sportului, introdus ca optional în curicula școlară din România.
Realizat de către bine cunoscutul nutriţionist, Lector Univ. Dr. Lygia Alexandrescu şi editat de Editura Aramis, manualul, studiat ca opţional în şcolile din România începând cu acest an îşi propune să ofere copiilor de timpuriu, primele noţiuni despre ce înseamnă în ziua de astăzi o alimentaţie sănătoasă şi totodată îşi propune, cu sprijinul educatorilor să dezvolte la aceştia primele deprinderi ale unei nutriţii echilibrate.
Lygia Alexandrescu: < Alimentaţia echilibrată este esenţială pentru creşterea copiilor noştri şi transformarea lor în adulţi sănătoşi. Activitatea fizică regulată şi odihna sunt alti doi parametri importanţi în dezvoltarea lor armonioasă. Educaţia nutriţională trebuie să înceapă în copilărie şi principiile acesteia să fie urmate pe tot parcursul vieţii, asigurându-se astfel o stare de sănătate robustă şi un nivel crescut de confort al vieţii, în toate etapele sale. Aşa s-a născut ideea acestui manual, dedicat copiilor din clasa a IV-a, copii care au deja noţiunile de bază privind corpul uman>.
De ce este nevoie de o astfel de lucrare şi ce beneficii are ea?
Armonizarea activităţilor zilnice în scopul menţinerii sănătăţii şi al asigurării unei vieţi echilibrate se învaţă din primii ani de viaţă, sub atenta supraveghere a părinţilor. Însă odată cu înaintarea în vârstă, extinderea ariei sociale şi accentuarea influenţelor grupului, comportamentul alimentar al copilului şi regimul său de viaţă pot suferi modificări, nu întotdeauna benefice. De aceea informarea timpurie şi permanentă pot constitui primii în paşi în scopul educării abilităţii de a decide corect şi rapid, în raport cu propriile nevoi. În contextul actual, al abundenţei de alimente ne-naturale, promovate agresiv prin foarte multe mijloace, acest demers devine imperativ, pentru a preveni apariţia dezechilibrelor de creştere.
Ideea de la baza lucrării
Elevii români întâmpină dificultăţi în interpretarea unui text non-literar. O demonstrează atât rezultatele testelor internaţionale, cât şi constatările făcute zi de zi de către cadre didactice, părinţi, specialişti. Din multitudinea de astfel de texte (anunţuri, articole de presă, reclame, afişe, etichete etc.), puţine puteau fi adecvate şi considerate esenţiale pentru vârsta şcolară mică. Şi atunci am decis să o luăm treptat, ţinând cont de comportamentul specific vârstei. La vârsta despre care vorbim, clasa a IV-a, elevii, în marea lor majoritate, îşi pot cumpăra singuri produse alimentare sau le pot solicita insistent părinţilor, ca efect al influenţei anturajului. Abia ulterior apar preocupări legate de obiecte de îmbrăcăminte sau de încălţăminte şi multe altele.
Aşadar, deşi târziu ca moment al educării în spiritul unei alimentaţii sănătoase şi echilibrate, dar adecvat din punct de vedere al informaţiei conţinute, s-a optat pentru prezentarea etichetelor produselor alimentare (cu toate detaliile presupuse de interpretarea acestora) elevilor de clasa a IV-a.
Structura lucrării – Lucrarea este structurata in patru mari capitole:
1. Stil de viaţă sănătos – consolidează şi aprofundează cunoştinţele copiilor asimilate la orele de educaţie pentru sănătate
2. Nutrienţi speciali – capitolul prezintă valoarea nutritivă şi energetică a substanţelor conţinute de alimente
3. Piramida alimentară explicată – prezintă grupele de alimente
4. Etichetele alimentelor – prezintă datele cuprinse de etichetele produselor alimentare şi explică modul de citire şi interpretare a acestora
La finalul lucrării este o programă pentru acest curs opţional, ce poate fi folosită ca atare sau ca sursă de inspiraţie.
Comentarii recente